بنام خدا
معرفی نشریه انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران
با عنوان
دو فصلنامه علمی - پژوهشی « فلسفه تربیت»
سردبیر: دکتر خسرو باقری نوع پرست
مدیر مسئول: دکتر محسن ایمانی
مدیر داخلی: دکتر طیبه توسلی
مدیر اجرایی: فهیمه نظام الاسلامی
دوره زمانی انتشار: دوفصلنامه
زبان مجله: فارسی-انگلیسی
اعضای هیات تحریریه (به ترتیب الفبا):
1- دکتر طیبه توسلی
2- دکتر اکبر رهنما
3- دکتر سید مهدی سجادی
4- دکتر محمدرضا شرفی
5- دکتر بختیار شعبانی ورکی
6- دکتر علیرضا صادق زاده قمصری
7- دکتر مسعود صفایی مقدم
8- دکتر سعید ضرغامی
9- دکتر یحیی قائدی
10- دکتر سید منصور مرعشی
11- دکتر محمد حسن میرزامحمدی
ضرورت انتشار
در هر جامعه ای فعالیت های جاری در تعلیم و تربیت، به نحوی، بر بنیادهای فلسفی استوار است. توجه به دیدگاه های فلسفی، يكي از گام هاي اساسی براي طراحي، بازنگري و يافتن جهت گيريهاي كلي برنامه های تربیتی است. تحليل ها و ارزيابي های فلسفی، در تعيين وضعيت موجود، چالش ها و چشم اندازها نقشي بي بديل دارند. توجه به دیدگاه های فلسفی که پایه های فعالیت های تعلیم و تربیت به حساب می آیند، به گونه های مختلف صورت میپذیرد. فلسفه ورزی می تواند به معنای فراهم آوردن زمینه های نظری برای فعالیت های تعلیم و تربیت باشد یا به عکس، استنباط دلالت از منظومه های نظری برای تعلیم و تربیت را هدف قرار دهد، و یا معطوف به تحلیل تلاش های صورت گرفته یا تحلیل زبان اندیشمندان یا افراد عادی جامعه پیرامون مسائل تعلیم و تربیت باشد. همه این گونه های فلسفه ورزی می توانند برای دست اندرکاران و اندیشه ورزان عرصه تعلیم و تربیت ثمربخش باشند. به علاوه، از این دست فعالیت های فکری انتظار می رود که راهی به سوی اصلاح نظام تعلیم و تربیت کشور نیز بگشایند. مجله "نظریه های فلسفه تربیت" در پاسخ به چنین ضرورت هایی انتشار مییابد.
اهداف
بر اساس آنچه گذشت، این مجله در پی دست یافتن به اهداف زیر است:
. فراهم آوردن روشن بینی در باب فلسفه نظری تعلیم و تربیت
. انتشار دیدگاه های فلسفی در حوزه نظر و عمل تعلیم و تربیت
. انتشار نتایج پژوهش های فلسفی- تاریخی در باره تعلیم و تربیت ایران و جهان.
محورهای تخصصی
پژوهشهای فلسفی در:
1. تاریخ و ماهیت رشته فلسفه تعلیم و تربیت
· سوابق رشته فلسفه تعلیم و تربیت در مراکز علمی ایران و جهان
· وضعیت فعلی رشته فلسفه تعلیم و تربیت در مراکز علمی ایران و جهان
2. مکاتب و رویکردهای فلسفه تعلیم و تربیت قدیم و جدید
· مکاتب و رویکردهای فلسفه تعلیم و تربیت مغرب زمین در گذشته و حال
· مکاتب و رویکردهای فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی در گذشته و حال
3. تاریخ اندیشه و عمل تربیتی (سیاستها، برنامه ها، اقدامات....)
· سیر تحول اندیشه ها و عملکردهای تربیتی در مراکز آموزشی رسمی و غیر رسمی
· سیر تحول اندیشه ها و عملکردهای تربیتی در مراکز آموزشی ایران و سایر کشورهای جهان
4. مفاهیم، گزارهها و نظریه های تربیتی
· ارائه انواع تحلیلهای منطقی و زبانی از مفاهیم تربیتی
· ارائه انواع تحلیلهای منطقی و زبانی از گزارههای تربیتی
5. آراء مربیان و فیلسوفان تربیتی
· بررسی و نقد آراء فیلسوفان تربیتی
· بررسی جنبه کاربردی آراء فیلسوفان و مربیان تربیتی در مراکز علمی و آموزشگاهی
6. روش شناسی پژوهش های تربیتی
· بررسی روشهای پژوهش کمی و کیفی در فلسفه تعلیم و تربیت
· بکارگیری روشهای تاریخی، تطبیقی، منطقی و... در فلسفه تعلیم و تربیت
7. انواع تربیت
· توضیح مبانی علمی و فلسفی انواع تربیتهای دینی، اخلاقی، اجتماعی و ....
· بررسی و نقد انواع تربیت در مراکز آموزشی رسمی و غیررسمی ایران و سایر کشورهای جهان
8. مسائل تعلیم و تربیت ایران و جهان
· شناخت و معرفی مشکلات آموزشی و تربیتی ایران و سایر کشورهای جهان
· ارائه راهکارهای ممکن برای حل مشکلات آموزشی و تربیتی ایران و سایر کشورهای جهان
9. برنامه درسی و آموزش در رشته های گوناگون
· پیوند فلسفه تعلیم و تربیت با برنامه درسی و متون درسی
· پیوند فلسفه تعلیم و تربیت با رشته های گوناگون آموزشی (تاریخ، اخلاق، ریاضیات.....)
انواع مقالات
· مقالات برآمده از پژوهش های اصیل در موضوعات فلسفه تعلیم و تربیت
· مقالات مروری شامل مرور و نظام بخشی به مطالعات انجام شده در مباحث فلسفه تعلیم و تربیت
مخاطبان
. اعضای هیات علمی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی در تعلیم و تربیت
. پژوهشگران مسائل تعلیم و تربیت
. دانشجویان، معلمان و دست اندرکاران حوزه های تعلیم و تربیت و عرصه های وابسته